-
Ludwik Koehler – grafika z wizerunkiem artysty, A. Karny, 1926 r., tusz/papier.
Alfons Karny poza tym, że był znakomitym rzeźbiarzem, realizował się również w roli grafika. W zbiorach muzeum można oglądać cykl drzeworytów prezentujących portrety osób zasłużonych dla historii i kultury kraju. Są to graficzne wizerunki Józefa Piłsudskiego, Władysława Reymonta, a także Stefana Żeromskiego. Na szczególną uwagę zasługuje drzeworyt z portretem Ludwika Koehlera, który w latach 20. XX w. w Białymstoku prowadził kurs rysunku i malarstwa, a jego uczniem był wtedy Alfons Karny. -
Portret Józefa Piłsudskiego, A. Karny, 1928 r., gips, patyna.
Na wystawie stałej prezentowany jest portret Marszałka Józefa Piłsudskiego z 1928 r. Praca ta jest szkicem do pomnika wykonanego z brązu i eksponowanego w lecie 1936 r., na Kresach II Rzeczpospolitej – w Brasławiu. Obecnie miasto Brasław znajduje się na terenie północnej Białorusi, a pomnik Piłsudskiego, starannie ukrywany w czasie II wojny światowej, trafił do Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. -
Dyplom I nagrody z Międzynarodowej Wystawy Sztuki i Techniki w Paryżu, 1937 r., papier, druk, tusz.
Alfons Karny w 1937 r. otrzymał złoty medal na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu. Hasłem przewodnim Pawilonu Polskiego były słowa Józefa Piłsudskiego wypowiedziane nad trumną Juliusza Słowackiego na Wawelu: „Są ludzie i są czyny ludzkie tak silne i tak potężne, że śmierć przezwyciężają, że żyją i obcują między nami”. Wnętrze sali honorowej miało odpowiadać związkowi „tego, co trwałe w przeszłości, z tym, co nowe w twórczości” Rzeczpospolitej. W sali honorowej zaprezentowano więc portrety najważniejszych postaci z historii Polski między innymi: Józefa Piłsudskiego (autorstwa T. Breyera), Mikołaja Kopernika (autorstwa X. Dunikowskiego) oraz Fryderyka Chopina (autorstwa A. Karnego). Za realizację monumentalnego portretu Fryderyka Chopina Karny otrzymał medal. -
Ceramika złocona, lata 60. XX w.
Na szczególną uwagę zasługują rzeźby ceramiczne złocone realizowane przez Alfonsa Karnego. W swojej kolekcji muzeum posiada pięć obiektów – między innymi Portret Ignacego Jana Paderewskiego, Portret Marynarza z Orła, czy Autoportret Alfonsa Karnego. Wszystkie prace są prezentowane na wystawie stałej w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego. -
Portret Stanisława Noakowskiego, 1960 r., A. Karny, ceramika szkliwiona.
W latach 50. Alfons Karny zaczął odchodzić od realizacji swoich rzeźb w brązie. W kręgu jego zainteresowań była ceramika. Bardzo często powielał swoje prace zwracając uwagę na rodzaj szkliwa, które wykorzystywał. Widać to szczególnie w przypadku portretu Stanisława Noakowskiego, nauczyciela i przyjaciela rzeźbiarza. Podejście do rzeźby bardzo dobrze charakteryzują słowa Alfonsa Karnego opublikowane w „Głosie Plastyków” w 1937 roku: „Szukam odwiecznego spokoju i odwiecznej radości estetycznej w ładnej, miękkiej linii, harmonijnej, cichej, a jednocześnie tytanicznej, bez odrobiny dramatu, rozterki, bólu i niewiary”. -
Autoportret, A. Karny, 1930 r., brąz.
„Autoportret” to jedna z najwcześniejszych zachowanych prac Alfonsa Karnego. Widoczna jest tu typowo akademicka forma, pozbawiona rysu psychologicznego, a jej kształt łączy w sobie miękką, harmonijną linię ze zdecydowaną konstrukcją bryły. -
Gdy miałem trzynaście miesięcy, A. Karny, 1938 r., brąz.
Szczególne znaczenie w twórczości Alfonsa Karnego zajmował temat dziecka, który w dwudziestoleciu międzywojennym symbolizował odrodzoną Polskę. Obok takich rzeźb jak „Po zjedzeniu konfitur” w kolekcji muzeum znajduje się portret przedstawiający Alfonsa Karnego w wieku trzynastu miesięcy. Praca ta powstała w ramach konkursu „Dziecko polskie w sztuce”, za którą rzeźbiarz otrzymał pierwszą nagrodę. -
Portret prof. Jana Czochralskiego, A. Karny, 1944 r., brąz.
W Galerii Portretów Wielkich Polaków można znaleźć między innymi wizerunki wielu naukowców. Jednym z nich jest Jan Czochralski – światowej sławy polski chemik. Poza dokonaniami w zakresie nauk ścisłych, znany był ze swojej działalności dobroczynnej. To jemu Karny zawdzięcza sfinansowanie odlewów wielu swoich rzeźb. -
Portret Ludwika Solskiego, A. Karny, 1944 r., brąz.
W czasie II wojny światowej, Alfons Karny był organizatorem spotkań tajnego uniwersytetu w swojej pracowni przy ul. Wiejskiej. Rzeźbiarz tak je wspominał: „Było w mojej pracowni kilkadziesiąt osób. Drewniana podłoga uginała się pod tym ciężarem. Na wypadek, gdyby nakryli nas Niemcy, była przygotowana wymówka, że to oblewanie nowej rzeźby”. Jednym z zapraszanych gości był aktor Ludwik Solski. Karny w rzeźbie utrwalił psychologiczny obraz modela. Podczas pozowania do portretu Solski miał niemal 90 lat. -
Portret Dzidka, Alfons Karny, 1940-1941 r., brąz.
Alfons Karny w latach 20. XX w. przyjechał do Warszawy by studiować w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Artysta borykał się z problemami zdrowotnymi – chorował na anemię, miał również osłabiony wzrok. W chorobie pomógł mu lekarz Marian Korzybski. W zamian za pomoc Karny wyrzeźbił dwójkę jego dzieci: Dzidka i Jolę – uczestników Powstania Warszawskiego. -
Łączniczka Jola, A. Karny, 1940-1941 r., brąz, fot. M. Jasiulewicz
Alfons Karny w latach 20. XX w. przyjechał do Warszawy by studiować w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Artysta borykał się z problemami zdrowotnymi – chorował na anemię, miał również osłabiony wzrok. W chorobie pomógł mu lekarz Marian Korzybski. W zamian za pomoc Karny wyrzeźbił dwójkę jego dzieci: Dzidka i Jolę – uczestników Powstania Warszawskiego.